BiKeR – Białostocka Komunikacja Rowerowa: Rekordowy sezon i pierwszy aglomeracyjny system w Polsce
Drugi sezon funkcjonowania rowerów miejskich w Białymstoku stał pod znakiem rekordowych wyników oraz rozbudowy i ekspansji wypożyczalni poza granice stolicy Podlasia. Od połowy marca z publicznych wypożyczalni skorzystano ponad 473 tysiące razy, a do grona rowerzystów dołączyło 12 tysięcy osób. Uwzględniając ubiegłoroczny sezon, liczba wynajmów przekroczyła 820 tysięcy, a rejestracji – 38,5 tysiąca. Równocześnie w Choroszczy uruchomiono pierwszą aglomeracyjną stację rowerów miejskich w kraju, BiKeR powiększył się o 15 wypożyczalni i 150 rowerów, a w Juchnowcu Kościelnym wystartował system, składający się z 2 stacji i 20 rowerów – kompatybilny z BiKeR.
Rowery miejskie pojawiły się w Białymstoku na przełomie maja i czerwca ubiegłego roku. Już pierwszy sezon, krótszy – bo sześciomiesięczny, dowiódł jak dużym potencjałem rowerowym dysponuje stolica województwa podlaskiego. W 2014 roku po jednoślady sięgano ok. 350 tysięcy razy, a liczba zarejestrowanych użytkowników wyniosła ok. 26 tysięcy. Obecny sezon potwierdza jeszcze mocniej, jak ważne miejsce zajmuje proekologiczna i prozdrowotna komunikacja miejska w życiu codziennym białostoczan. Świadczy o tym fakt, że znaczne skoki odnotowano w obrębie wszystkich współczynników, świadczących o popularności publicznych wypożyczalni:
- Liczba wypożyczeń: 473 102 (w sezonie 2014 – 347 797) – wzrost o 36 procent
- Liczba rejestracji nowych użytkowników: 12 226 (w sezonie 2014 – 26 330) – 46 procent więcej rowerzystów miejskich
- Dzienny rekord wypożyczeń: 4 125, 2 czerwca (w sezonie 2014 – 3650, 10 czerwca) – więcej o 13 procent
- Liczba wypożyczeń najaktywniejszego użytkownika: 899 (w sezonie 2014 – 671) – więcej o 33 procent
Jak pokazują dane operatora, firmy Nextbike Polska, na przestrzeni ostatnich 8 miesięcy statystycznie co 46 sekund w Białymstoku odnotowywano wypożyczenie roweru miejskiego, a co 30 minut – rejestrację nowego użytkownika. Średni czas pojedynczego wypożyczenia wynosił w sezonie 2015, 17 minut i 37 sekund, co oznacza, że zdecydowana większość przejażdżek mieściła się w darmowym czasie wynajmu (20-30 minut).
– Tak znaczący skok popularności rowerów miejskich w Białymstoku wynika z wzorcowo poprowadzonego rozwoju systemu. Przez kilka miesięcy ubiegłego roku, gdy system debiutował na Podlasiu, użytkownicy „uczyli się” zasad funkcjonowania wypożyczalni, a my jako operator „uczyliśmy się” Białegostoku – mówi Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska. – W tym roku te doświadczenia zaowocowały – majowa rozbudowa sieci BiKeR oraz wdrożenie tej formy komunikacji przez Choroszcz oraz Juchnowiec Kościelny sprawiły, że rowerzyści miejscy „wykręcili” tak dobre wyniki, jakich nie zakładaliśmy nawet w optymistycznych prognozach – dodaje.
Na początku tegorocznego sezonu BiKeR (start: 24 marca), użytkownicy mieli do dyspozycji 30 stacji i 300 rowerów, jednak w kolejnych miesiącach system ulegał stopniowej rozbudowie:
- Pod koniec kwietnia powstała pierwsza aglomeracyjna stacja rowerów miejskich w Polsce – standardowy terminal wraz z 10 rowerami pojawił się na terenie gminy Choroszcz.
- Na początku czerwca, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami ze strony Miasta, sieć wypożyczalni BiKeR została rozbudowana o 15 stacji, a flotę rowerów powiększono o 150 jednośladów.
- Z kolei w lipcu Juchnowiec Kościelny mógł, jako pierwsza gmina wiejska w kraju, pochwalić się własnym systemem („Rower Gminny”) w postaci 2 stacji i 20 rowerów – kompatybilnym z siecią BiKeR i charakteryzującym się analogicznym cennikiem.
Od 31 maja 2014, BiKeR-y wypożyczano w sumie 820 899 razy, a w systemie zarejestrowało się 38 694 osób, co oznacza, że Białostocka Komunikacja Rowerowa plasuje się na trzecim miejscu w Polsce pod względem popularności wypożyczalni.
Najpopularniejsze stacje wypożyczeń:
Rynek Kościuszki – 5,7%
Zwierzyniecka / Świerkowa – 5,1%
Wiejska / Pogodna – 5,0%
Mickiewicza / Świętojańska – 4,3%
Piłsudskiego / Sienkiewicza – 4,3%
Najpopularniejsze stacje zwrotów:
Rynek Kościuszki – 5,7%
Zwierzyniecka / Świerkowa – 5,0%
Wiejska / Pogodna – 4,9%
Bohaterów Monte Cassino / Wyszyńskiego – 4,2%
Mickiewicza / Świętojańska – 4,1%
Najpopularniejsze trasy:
Plac Uniwersytecki – Wiejska / Pogodna
Branickiego / Miłosza – Mieszka I / Piastowska
Kaczorowskiego / Wyszyńskiego – Bohaterów Monte Cassino / Wyszyńskiego
Wiejska / Pogodna – Plac Uniwersytecki
Kaczorowskiego / Wyszyńskiego – Wiejska / Pogodna